Du kan flytta runt med ditt tangentbord
plus
minus
vänster
höger
Placera en nål på kartan för att påbörja en ny rapport
mellanslag
Tryck på mellanslag igen för att anpassa platsen
mellanslag
Påbörja
rapporten här
Flytta
rapporten hit
Tillbaka till samtliga rapporter

Många skarpa kanter

Anonym rapport i kategori Gång- och cykelbana, 08:36, tis 1 april 2014

Skickades till Alingsås kommun, 4 minuter senare. FixaMinGata-ref: 845.

Hej!

Cykelvägen längs Hemvägen har många skarpa kanter tvärs cykelvägen i form av gatsten. På vissa ställen behöver man nästan sakta ner till noll, särskilt om cykeln är lastad med t ex matkassar. Jag, och många med mig, har gett upp och börjat använda gatan istället.

Mvh

Monica Lindblom

RSS-flöde för uppdateringar till denna rapport Erhåll epost när uppdateringar ges till denna rapport

Uppdateringar

  • Jag noterar er rapport men kan inte se att det är något större problem då det på varje ställe är en rad gatsten som markerar in och utfart från parkeringsplats. Det är viktigt att i sammanhanget påpeka att om cykelbana finns och är påbjuden skall den användas/ÅA

    Postat anonymt 08:55, tis 1 april 2014

  • Då skulle jag vilja föreslå att man vänder på tänket och istället markerar cykelbanan. För visst är det så att det är de som åker in/ut från en parkeringsplats som skall lämna företräde?

    Jag kan tänka mig att det kan fungera något så när med en fjädrad mountainbike att cykla här men inte med "vanliga" cyklar som de flesta använder i sin vardag. Med vilken typ av cykel har du provcyklat?

    Mvh

    Monica

    Postat anonymt 14:43, tis 1 april 2014

  • Det är riktigt att de som lämnar parkeringen skall lämna företräde (Obs ej att förväxla med den felaktiga "villfarelsen" att cyklisten har företräde, vilket ingen har i trafiken, och som ej finns uttryckt i någon lagtext, utan allt bygger på samarbete och samverkan) och vi har tittat på möjligheten att på ett bättre sätt märka ut gång och cykelbanan. Ett första steg var att sätta upp staket för att tydligare markera in och utfart till parkeringen och var gränsen mellan parkering och GC-banan är. Det kan ändå inte vara något större problem med gatstenen på platsen då vi inte fått någon tidigare klagomål i denna fråga. Då borde höjdskillnaden i vägkorsningarna vara ett större problem och det är också något som vi tittar på för att få en cykelbana som löper någorlunda jämnt i nivå./ÅA

    Postat anonymt 15:14, tis 1 april 2014

  • Tack för snabba svar. Och provcykla. Snälla. mvh Monica

    Postat anonymt 16:46, tis 1 april 2014

  • Fortfarande öppen, via enkät, 21:11, ons 30 april 2014

  • Fick några trötta och insiktslösa svar. Trist.

    Postat anonymt 21:11, ons 30 april 2014

  • Fortfarande öppen, via enkät, 08:01, tors 29 maj 2014

  • Respons noll. Använder inte längre cykelbanan, jag cyklar på gatan.

    Postat anonymt 08:01, tors 29 maj 2014

  • Om vi får en kraftig opinion och reaktion från allmänheten på ett problem i vårt vägnät så tittar vi givetvis på detta och gör oftast också en åtgärd om vi finner det nödvändigt och oftast är en åtgärd befogad om reaktionen är massiv. I detta fall är det en person av flera tusen som passerar platsen som har problem med att passera 2 st. passsager över inasfalterade kantstenar. I längd totalt ca 20 cm. Vi har varit på platsen och jag har själv cyklat sträckan och visst känns det i cykeln när man passerar men det är inte så allvarligt att det kräver någon omedelbar förändring i förhållandena. Kantstenen är till för att markera en utfart och skall bidraga till att alla trafikslag får en tankeställare att "här händer det något" och därmed iakkta lite varsamhet vid passage. Att i stället välja att cykla på gatan är kanske då inte så lämpligt ftersom man då medvetet väljer en trafikfarligare väg och riskerar betydligt mycket mer än obehaget att passera 2*10 cm ojämnhet.

    Postat anonymt 07:08, fre 30 maj 2014

  • Folk ids inte. Många löser det som jag, cyklar på gatan. Och beträffande utfarten från parkeringen vore det på sin plats med nåt hejdande för bilisterna OCKSÅ... Det ska inte ensidigt vara upp till David att passa sig för Goliat om man säger så. Och faktiskt upplever jag det som mycket säkrare att cykla på gatan än att korsa ett antal utfarter/gator. Det är sällan någon bil kör om, det går rätt fort på cykel också. Givetvis kan man betrakta min rapport som en bagatell jämfört med mycket annat men reaktionen tyder på att det är en bit kvar innan Alingsås är en cykelstad. Tänk om, tänk nytt. Och jag kommer inte att kommentera det här mer.

    Postat anonymt 10:07, fre 30 maj 2014

  • Fortfarande öppen, via enkät, 13:44, tors 3 juli 2014

  • Jag har släppt detta, inga mer kommentarer då det inte leder till något. Alls.

    Postat anonymt 13:44, tors 3 juli 2014

  • Stänger detta gamla ärende då förklaring givits på rapporten. //Ulf Hörstam, Alingsås kommun

    Tillstånd ändrat till: Löst

    Postat anonymt 16:03, ons 8 april 2015

Den här rapporten är nu stängd för uppdateringar. Du kan skapa en ny rapport på samma plats.