Du kan flytta runt med ditt tangentbord
plus
minus
vänster
höger
Placera en nål på kartan för att påbörja en ny rapport
mellanslag
Tryck på mellanslag igen för att anpassa platsen
mellanslag
Påbörja
rapporten här
Flytta
rapporten hit
Tillbaka till samtliga rapporter

Enligt Alingsås kommun så är det ingen gågata men finns 2st skyltar som visar att det är en gågatan! Kommunen säger att dom mätt och att bilarna kör i 20, 30 kmh. Borde det inte vara gångbana bredvid då. Ingaredsgatan är oundviklig för många barn att passera.

Anonym rapport i kategori Vägmärken och skyltar, 11:03, lör 9 juli 2016

Skickades till Alingsås kommun, 2 minuter senare. FixaMinGata-ref: 3935.

Enligt Alingsås kommun så är det ingen gågata men finns 2st skyltar som visar att det är en gågatan! Kommunen säger att dom mätt och att bilarna kör i 20, 30 kmh. Borde det inte vara gångbana bredvid då. Ingaredsgatan är oundviklig för många barn att passera

RSS-flöde för uppdateringar till denna rapport Erhåll epost när uppdateringar ges till denna rapport

Uppdateringar

  • Till vänster om gatan finns det en lekplats och till höger finns skolan!

    Postat anonymt 06:44, sön 10 juli 2016

  • Det är ingen gågata. På en gågata är biltrafik i princip helt förbjuden och markeras då med vägmärket "Motorfordonstrafik förbjuden" eller när även cykeltrafik inte är tillåten "Fordonstrafik förbjuden". Vägmärkena här visar att det är en "Gångfartsgata" viket innebär att bilarna får köra men skall ta hänsyn till gångtrafik och anpassa sin hastighet till denna. Problemet som vi också vid ett flertal tillfällen påpekat är att för att en sådan reglering skall fungera krävs så mycket gång och cykeltrafik att denna dominerar över bilarna så att de inte får möjlighet att "ta över" och så är inte fallet här. En gles biltrafik samsas med en gles gång och cykeltrafik. Visst kan det tidvis vara mycket av båda typerna men huvuddelen av dygnet är alla trafikslag glest utspridda. Vid en sådan trafiksituation krävs att de få gånger olika trafikslag kommer i konflikt med varandra så måste samtliga iaktta den omsorg och varsamhet som krävs och visa varandra hänsyn. Detta gäller såväl bilister som gående och cyklister. Ingen är i detta sammanhang undantagen Det är en villfarelse att för att ett område regleras i någon form så försvinner det egna ansvaret och någon annan skall ta hela ansvaret. Det krävs också att trafikanterna har den trafikmognad som krävs för att kunna göra alla dessa bedömningar. Att bygga en gata där barn utan tillsyn och utan risk kan uppehålla sig eller passera är inte rimligt. Att låta detta ske får nog betecknas som ytterst oansvarigt. Farthinder är den absolut sista åtgärd som skall vidtagas och sådana inrättas numera bara där gatan inbjuder till höga hastigheter, lång, bred och rak, eller på annat sätt är utformad så att den rådande hastighetsgränsen är svår att motivera och trafikeras av genomfartstrafik som har liten eller ingen kännedom om förhållandena på platsen. Detta är inte förhållandet här och dessutom är ett antal åtgärder redan vidtagna. Gatan är kort och har en utformning som "säger" lägre hastighet med en gatstensbeläggning och förträngningar samt plats på sidorna för gående och cyklister , är normalt glest trafikerad och "servar" ett fåtal målpunkter där de som trafikerar också bör ha väldigt god kännedom om de rådande förhållandena.

    Postat anonymt 11:07, mån 11 juli 2016

  • Besvarad.

    Tillstånd ändrat till: Löst

    Postat anonymt 11:08, mån 11 juli 2016

  • Ta bort skyltarna om dom ej gäller!

    Postat anonymt 11:33, lör 6 augusti 2016

  • Skyltarna visar inte Gågata utan Gångfartsområde vilket är en väldig skillnad regelmässigt. Detta har jag redan beskrivit i tidigare svar så det skall inte behövas igen. Däremot är det viktigt att påpeka i sammanhanget att en regel är att inom ett Gångfartsområde separeras inte trafiken med exempelvis trottoarer .

    Postat anonymt 15:51, lör 6 augusti 2016

Den här rapporten är nu stängd för uppdateringar. Du kan skapa en ny rapport på samma plats.