Du kan flytta runt med ditt tangentbord
plus
minus
vänster
höger
Placera en nål på kartan för att påbörja en ny rapport
mellanslag
Tryck på mellanslag igen för att anpassa platsen
mellanslag
Påbörja
rapporten här
Flytta
rapporten hit
Tillbaka till samtliga rapporter

Olycksrisk

Anonym rapport i kategori Vägar, 21:18, tis 17 februari 2015

Skickades till Alingsås kommun, 2 minuter senare. FixaMinGata-ref: 1709.

Hög hastighet. Det råder 40km/ h enligt gällande skyltning. Mycket trafik av bilar lastbilar och motorcyklar som inte är hemmahörande i området, trafikerar Laggarebacken frekvent. Då det bor många barnfamiljer och det är poppulärt att promenera i området så finns det en stor olycksrisk. Det händer med gämna mellanrum att bilar inte hinner med att svänga i kurvan utan blir tvungna att åka rakt fram och vända. Detta måste åtgärdas med hastighetsdämpande åtgärder innan olyckan är framme.

RSS-flöde för uppdateringar till denna rapport Erhåll epost när uppdateringar ges till denna rapport

Uppdateringar

  • Trafikingenjörerna har varit och tittat på denna sträcka och bedömt att även om det är genomfart av trafik som visserligen inte är hemmahörande i området men oftast har har annan koppling så trafikeras vägen av en förhållandevis liten trafikmängd med väldigt få fordon per tidsenhet och hastigheten är begränsad till 40 km/tim. Detta gäller även gående och cyklar. Det är inte flera trafikanter än de bör kunna respektera varandra de enstaka gånger det blir en "konflikt" De bedömer därför att i dag finns inte motiv till några farthinder. Skulle Laggarebacken bli en större publik anläggning får man givetvis titta över trafiksituationen igen och eventuellt skapa andra angöringsvägar.

    Postat anonymt 08:09, ons 18 februari 2015

  • Fortfarande öppen, via enkät, 21:34, tis 17 mars 2015

  • Hej då ni säger att ni kontrollerat förhållandena hade det varit roligt att ta del av den utredningen. Då hoppas jag inte att det har varit någon på plats en tisdag förmiddag för då är det lugnt på alla gator i Alingsås

    Postat anonymt 21:34, tis 17 mars 2015

  • Det är precis som ni skriver lugnt vid de flesta tillfällen och det är det som vi tar hänsyn till när vi gör åtgärder. För att en åtgärd skall vara motiverad skall det vara mycket trafik och en ständig risk för konflikt. Enstaka konflikter, där två körvägar vid något enstaka tillfälle korsas mellan olika trafikslag, har vi överallt i vårt gatunät men de måste trafikanterna själva kunna hantera och framför allt på en plats där det är allmänt känt att dessa kan uppstå. Vi måste hela tiden ta hänsyn till med vilken frekvens detta inträffar och om platsen trafikeras av fordon som inte är förtrogna med förhållandena på platsen.Det är en omöjlighet att bygga hinder och genomföra åtgärder vid varje plats där det någon gång förekommer dessa konflikter för som sagt, dessa har vi i varje korsning.

    Postat anonymt 09:45, ons 18 mars 2015

  • Hej Åke Jag skrev inte att det är lugnt vid de fästa tillfällerna utan att det kan vara lugnt på tisdag förmiddag. Jag vill ta del av utredningen som jag förmodar har varat dygnet runt under minst en vecka. Jag betvivlar inte din kompetens men om det är du som varit ute och tittat så förmodar jag att du missat de bilar som inte hinner svänga i korsningen.

    Postat anonymt 10:07, ons 18 mars 2015

  • Ärendet är genomgånget med trafikingenjörer på plats och bedömningen är att några ytterligare åtgärder i trafikmiljön er är aktuellt. Däremot skulle en ansning av häckar och buskage i området skapa en säkrare miljö.

    Tillstånd ändrat till: Löst

    Postat anonymt 10:45, fre 18 december 2015

Den här rapporten är nu stängd för uppdateringar. Du kan skapa en ny rapport på samma plats.