Du kan flytta runt med ditt tangentbord
plus
minus
vänster
höger
Placera en nål på kartan för att påbörja en ny rapport
mellanslag
Tryck på mellanslag igen för att anpassa platsen
mellanslag
Påbörja
rapporten här
Flytta
rapporten hit
Tillbaka till samtliga rapporter

Olycksrisk Laggarebacken

Anonym rapport i kategori Vägar, 20:39, tis 17 februari 2015

Skickades till Alingsås kommun, mindre än en minut senare. FixaMinGata-ref: 1708.

Hög fart (40km/h tillåten maxhastighet) på grusväg och genom korsning skapar många farliga situationer.

Populär väg för promenerande samt många barn som bor i området ger stor risk för olyckor.

Hastighetsdämpande åtgärder behövs.

RSS-flöde för uppdateringar till denna rapport Erhåll epost när uppdateringar ges till denna rapport

Uppdateringar

  • Trafikingenjörerna har varit och tittat på denna sträcka och bedömt att även om det är genomfart av trafik som visserligen inte är hemmahörande i området men oftast har har annan koppling så trafikeras vägen av en förhållandevis liten trafikmängd med väldigt få fordon per tidsenhet och hastigheten är begränsad till 40 km/tim. Detta gäller även gående och cyklar. Det är inte flera trafikanter än de bör kunna respektera varandra de enstaka gånger det blir en "konflikt" De bedömer därför att i dag finns inte motiv till några farthinder. Skulle Laggarebacken bli en större publik anläggning får man givetvis titta över trafiksituationen igen och eventuellt skapa andra angöringsvägar.

    Postat anonymt 08:12, ons 18 februari 2015

  • Fortfarande öppen, via enkät, 21:39, tis 17 mars 2015

  • Förstår inte varför Alingsås Kommun inte vill lägga ut fartgupp som gör det obekvämt för fartbusar och skapar en tryggare närmiljö för gående och barn.

    Vill påminna om att vi talar om åtgärder som har syfte att undvika allvarliga personskador och dödsfall. Vad i trafikmiljön är viktigare än det?

    Postat anonymt 21:39, tis 17 mars 2015

  • Konflikter mellan olika trafikslag har vi i alla korsningar. Det vi måste ta hänsyn till är frekvensen och sannolikheten och givetvis avtar denna med trafikintensiteten. Därför måste vi också prioritera åtgärder där frekvensen av dessa konflikter är som tätast. I detta fall har vi bedömt att dessa situationer inte kan vara ett ständigt problem då trafiken inte kan vara så tät utan att dessa enstaka tillfällen kan lösas av trafikanterna själva då dessutom sträckan trafikeras av trafikanter som är eller borde vara väl förtrogna med de förhållanden som råder. Farthinder kan aldrig bli ett medel att jaga enstaka individer som vid enstaka tillfällen åsidosätter lagar och förordningar, då detta förekommer och skapar otrygghet överallt, utan är ett medel till att, på problemsträckor med mycket trafik och många konfliktpunkter, sänka trafikrytmen och på så sätt öka tryggheten. Vid användning av farthinder på annat sätt har det visat sig att det oftast skapas en motsatt effekt då det då invaggar, framför allt, cyklister och gående i en falsk trygghet i tron om att nu är gatan "min", vilket den givetvis inte är. Farthinder kan aldrig ersätta det faktum att alla trafikanter har skyldighet att visa varandra omsorg och hänsyn.

    Postat anonymt 11:01, ons 18 mars 2015

  • Ni har er uppfattning och vi har vår. Vi bor här! Vems uppfattning har mest verklighetsförankring? Vi är nu i ett läge där ni lägger ner tid på att förklara att Kommunen inte litar på mitt omdöme när jag skriver att något behöver göras.

    Familjen bor här och vi upplever dagligen farliga situationer. Senast i dag kom en "hemtjänstbil" i mkt hög fart samtidigt som en cyklist skulle korsa vägen.

    Vilken riskfrekvens har ni som krav? Ryms någon åtgärd i er budget? Finns det andra övriga skäl för kommunen att neka åtgärd?

    Väntar ni på olycka mellan människa och bil med svåra personskador innan något görs?

    Med vänlig hälsning,

    Postat anonymt 22:37, ons 18 mars 2015

  • Det blev uppsatt en varning för kurva skylt. Det kanske inte framgick att det finns olycksrisk mellan oskyddade trafikanter och bilar.

    Mitt förslag är att byta varning för kurva till varning för barn. Se bif bild.

    Vänligen!

    Postat anonymt 15:53, tis 24 mars 2015

  • Skylt.

    Postat anonymt 15:56, tis 24 mars 2015

  • Ärendet är genomgånget med trafikingenjörer på plats och bedömningen är att några ytterligare åtgärder i trafikmiljön er är aktuellt. Däremot skulle en ansning av häckar och buskage i området skapa en säkrare miljö.

    Tillstånd ändrat till: Löst

    Postat anonymt 10:45, fre 18 december 2015

Den här rapporten är nu stängd för uppdateringar. Du kan skapa en ny rapport på samma plats.