Tillbaka till samtliga rapporter

Vatten som svämmar in på vår tomt och in i vårt hus

Rapporterat i kategori Vatten och avlopp av Caroline Holmeberg, 14:29, onsdag 28 augusti 2019

Skickades till Ale kommun, mindre än en minut senare

Idag 28 Augusti 2019: har vi översvämning igen, precis samma problem som jag tisigare har rapporterat om. foton och videon är tagna igen för dokumentation.

Rapporterade 7 Augusti 2019 om samma problem. Kommunen har antecknat mitt föregående ärende som ”löst” trotts att det är långt ifrån löst.

Vi har sedan 2016 när vi flyttade in i huset försökt kontakta kommunen om att vatten översvämmar vår tomt på grund av att kommunens vattenledningarna/vatten brunnar inte fungerar. Personal ifrån kommunen har i omgångar varit här och konstaterat att problemet inte ligger hos kommunen.

Men i år har kommunen börjat renovera VA-ledningar under mark här i Bohus bland annat på jordallsvägen där vi bor och vi blev då lovade av Kent Antonsson att problemet skulle försvinna i och med att kommunen skulle göra iordning bäcken. Resultatet blev inte bra. Bäcken som finns precis intill vår tomt, som är kopplad till en brunn, som kommunen har ”ordnat” svämmar över när det regnar. Det finns ytterligare en brunn i anslutning till den andra brunnen med ca 4-5 meter ifrån, ifrån den spurtar de bokstavligen vatten ur som en fontän när det regnar.

Efter regnskuren 6 Augusti 2019 som översvämmade hela vår tomt har resulterat i massvis med grus, sand och lera som ligger överallt på vårt tomt och det värsta är att vatten nu även läckt in i vår källare och garage!!

Vi har i flera omgångar försökt få hjälp via ett dussintals samtal med Kent Antonsson och nu även med hans chef, men vi får ingen hjälp. Vi önskar nu svar på nedanstående frågor skriftligt, då vi känner att den information och verkningslösa ord ej blivit åtgärdade tidigare. följande svar önskas:

Hur kommer kommunen åtgärda bäcken med den anslutna brunnen som inte fungerar i och med att vatten översvämmar när det regnar?

Hur kommer kommunen åtgärda den andra brunnen som sprutar vatten ur som en fontän när det regnar?

Vad har vi som tomtägare för rätt att få hjälp med när det gäller all grus, sand, lera som nu ligger överallt på vår tomt?

Och vilken hjälp kan ni erbjuda oss angående ovanstående problem?

Vad har vi som tomtägare för rätt att få hjälp med när vatten nu åkt in i vårt hus och garage pga av att kommuens brunnar inte fungerar?

Vad kan vi få för hjälp/ersättning för de skador vattnet har bidragit på husgrunden?

Mvh Caroline Holmeberg & Endrit Karaxha husägare till fastighetsbetäckning Ale Skårdal 67:17

Har även ett par video där allt är filmat men som dessvärre ej kan skickar här via mejl om ni önskar se. Bifogar istället ett par bilder där ni kan se.

Mejladress: Caroline.Holmeberg@live.se

RSS-flöde för uppdateringar till denna rapport Erhåll epost när uppdateringar ges till denna rapport

Uppdateringar

  • Idag 28 Augusti 2019: har vi översvämning igen, precis samma problem som jag tisigare har rapporterat om. foton och videon är tagna igen för dokumentation.

    Rapporterade 7 Augusti 2019 om samma problem. Kommunen har antecknat mitt föregående ärende som ”löst” trotts att det är långt ifrån löst.

    Vi har sedan 2016 när vi flyttade in i huset försökt kontakta kommunen om att vatten översvämmar vår tomt på grund av att kommunens vattenledningarna/vatten brunnar inte fungerar. Personal ifrån kommunen har i omgångar varit här och konstaterat att problemet inte ligger hos kommunen.

    Men i år har kommunen börjat renovera VA-ledningar under mark här i Bohus bland annat på jordallsvägen där vi bor och vi blev då lovade av Kent Antonsson att problemet skulle försvinna i och med att kommunen skulle göra iordning bäcken. Resultatet blev inte bra. Bäcken som finns precis intill vår tomt, som är kopplad till en brunn, som kommunen har ”ordnat” svämmar över när det regnar. Det finns ytterligare en brunn i anslutning till den andra brunnen med ca 4-5 meter ifrån, ifrån den spurtar de bokstavligen vatten ur som en fontän när det regnar.

    Efter regnskuren 6 Augusti 2019 som översvämmade hela vår tomt har resulterat i massvis med grus, sand och lera som ligger överallt på vårt tomt och det värsta är att vatten nu även läckt in i vår källare och garage!!

    Vi har i flera omgångar försökt få hjälp via ett dussintals samtal med Kent Antonsson och nu även med hans chef, men vi får ingen hjälp. Vi önskar nu svar på nedanstående frågor skriftligt, då vi känner att den information och verkningslösa ord ej blivit åtgärdade tidigare. följande svar önskas:

    Hur kommer kommunen åtgärda bäcken med den anslutna brunnen som inte fungerar i och med att vatten översvämmar när det regnar?

    Hur kommer kommunen åtgärda den andra brunnen som sprutar vatten ur som en fontän när det regnar?

    Vad har vi som tomtägare för rätt att få hjälp med när det gäller all grus, sand, lera som nu ligger överallt på vår tomt?

    Och vilken hjälp kan ni erbjuda oss angående ovanstående problem?

    Vad har vi som tomtägare för rätt att få hjälp med när vatten nu åkt in i vårt hus och garage pga av att kommuens brunnar inte fungerar?

    Vad kan vi få för hjälp/ersättning för de skador vattnet har bidragit på husgrunden?

    Mvh Caroline Holmeberg & Endrit Karaxha husägare till fastighetsbetäckning Ale Skårdal 67:17

    Har även ett par video där allt är filmat men som dessvärre ej kan skickar här via mejl om ni önskar se. Bifogar istället ett par bilder där ni kan se.

    Mejladress: Caroline.Holmeberg@live.se

    Postat av Caroline Holmeberg 14:32, onsdag 28 augusti 2019

  • Tack för din utförliga beskrivning av problemet. Ditt ärende sänds till VA-enheten och har även påpekats muntligt efter din telefonanmälan. Hälsningar kontaktcenter

    Tillstånd ändrat till: Pågående

    Postat av Ale kommun (Kontaktcenter) 14:40, onsdag 28 augusti 2019

  • Hej Caroline och Endrit, Ert ärende har tagits emot av VA-enheten och diarieförts. Utredning av åtgärder har påbörjats vid tidigare översvämning (2019-08-06). Tidigare ställda frågor har även besvarats per mail vid tidigare kontakt, som även bifogats vid mailkontakt under dagen (2019-08-29).

    Anledningen till att ärendet här på hemsidan Fixamingata har redigerats till kategorin löst är då dessa ärenden istället behandlas som ett översvämningsärende. För dessa ärenden ska en anmälan istället göras till VA-enheten där blankett och information beskrivits i tidigare mailkontakt och även idag för detta ärende. VA-enheten rekommenderar er också att ta kontakt med ert försäkringsbolag som behandlar ersättningen för skador på fastighet. Detta görs inte av Ale kommun i ett första skede, utan behandlas senare mellan försäkringsbolag och fastighetsägare.

    Som nämnts tidigare får ni gärna bifoga filmer per mail som också kan dokumenteras för att beskriva händelseförloppet på bästa möjliga sätt. Vi hänvisar till den information ni mottagit per mail och över telefon. Vid ytterligare frågor eller funderingar är ni välkomna att kontakta VA-enheten i Ale kommun. Med vänliga hälsningar, VA-enheten i Ale kommun

    Tillstånd ändrat till: Löst

    Postat anonymt 15:23, torsdag 29 augusti 2019

Ge en uppdatering

Din information kommer endast användas i enlighet med vår integritetsskyddspolicy

Nästa: Berätta för oss om dig

Din uppdatering

Berätta för oss om dig

Har du ett lösenord för FixaMinGata?